M202. Ευφυείς Τεχνολογίες – Πράκτορες

1. Ταυτότητα Μαθήματος:

Τίτλος μαθήματος: Ευφυείς Τεχνολογίες – Πράκτορες

Εξάμηνο διδασκαλίας: 2ο

Ώρες εβδομαδιαίως: 3

Μονάδες ECTS: 6

2. Μαθησιακοί Στόχοι

Σκοπός του μαθήματος είναι να δώσει στους φοιτητές τη δυνατότητα να κατανοήσουν την χρήση των τεχνικών της Τεχνητής Νοημοσύνης και ειδικότερα των Ευφυών Πρακτόρων (Intelligent Agents) στην επίλυση προβλημάτων σε ένα ανοιχτό και δυναμικό περιβάλλον όπως είναι αυτό του παγκόσμιου ιστού. Τα προβλήματα αυτά αφορούν στην αναπαράσταση και επεξεργασίας της πληροφορίας και της γνώσης στο διαδίκτυο, καθώς και το σχεδιασμό συστημάτων και υπηρεσιών που βασίζονται στον παγκόσμιο ιστό.

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές:

  • Θα έχουν κατανοήσει τη φύση των προβλημάτων που αναφέρονται στον παγκόσμιο ιστό και σχετίζονται με το μεγάλο μέγεθος της πληροφορίας, καθώς και την πληθώρα των υπηρεσιών που παρέχονται και πως τα αντιμετωπίζονται στα πλαίσια της Τεχνητής Νοημοσύνης
  • Θα έχουν κατανοήσει τις σύγχρονες τεχνικές σχεδιασμού και υλοποίησης ευφυών πρακτόρων και συστημάτων πολλαπλών πρακτόρων.
  • Θα είναι σε θέση να αναπτύξουν συστήματα που βασίζονται στους ευφυείς πράκτορες /πολλαπλούς πράκτορες

3. Αντικείμενο του μαθήματος:

Τα θέματα που καλύπτει το μάθημα είναι:

  • Τεχνητή Νοημοσύνη και Διαδίκτυο.
  • Λογική, Λογικός Προγραμματισμός, Αναπαράσταση και Χειρισμός Γνώσης, Οντολογίες (Logic, Ontology & Knowledge Representation and Reasoning)
  • Τεχνικές Αναζήτησης Πληροφορίας και Γνώσης (Web Searching Techniques, Search Engines, Intelligent crawling)
  • Πράκτορες, Ευφυείς Πράκτορες, Ορισμοί, Χαρακτηριστικά
  • Αρχιτεκτονικές Πρακτόρων και Ευφυών πρακτόρων, Ορθολογικοί πράκτορες, Αντιδραστικοί Πράκτορες, Πράκτορες με προθέσεις, Υβριδικοί Πράκτορες, Κινητοί Πράκτορες
  • Συστήματα Πολλαπλών Πρακτόρων (ή Πολυπρακτορικά Συστήματα)
  • Αλληλεπίδραση Πρακτόρων, Πρωτόκολλα, Συντονισμός, Συνεργασία, Διαπραγματεύσεις.
  • Μεθοδολογίες Ανάπτυξης Πρακτόρων
  • Γλώσσες Επικοινωνίας Πρακτόρων
  • Εφαρμογές πρακτόρων και διαδίκτυο (π.χ. softbots, agents for e-commerce, shopping agents, agents and Web Services)

4. Διδακτική Μέθοδος

Η εκπαίδευση των φοιτητών συνδυάζει διαλέξεις, συζητήσεις παρουσιάσεις και πρακτική .

Σημαντικό τμήμα της διδασκαλίας αποτελεί η μελέτη περιπτώσεων από μέρους των φοιτητών με βάση συγκεκριμένη βιβλιογραφία τις οποίες και θα παρουσιάζουν σε ομάδες με στόχο να μοιραστούν την γνώση που απέκτησαν. Εκτός της βιβλιογραφικής θα υλοποιείται και εργασία ανάπτυξης ενός μικρής κλίμακας ευφυούς πράκτορα (ατομική εργασία) ή συστήματος πολλαπλών ευφυών πρακτόρων (ομαδική εργασία) με χρήση εξειδικευμένου λογισμικού.

5. Μέθοδος αξιολόγησης φοιτητών

Η αξιολόγηση των φοιτητών στηρίζεται στην τελική γραπτή εξέταση, στις εργασίες που θα παραδώσουν και θα παρουσιάσουν κατά τη διάρκεια του μαθήματος, καθώς και η εργασία ανάπτυξης συστήματος πρακτόρων.

6. Απαιτήσεις εξοπλισμού – λογισμικού

Ο εξοπλισμός που απαιτείται για την εκπαίδευση των φοιτητών σε εργαστηριακό περιβάλλον παρέχεται από το τμήμα πληροφορικής και τα εργαλεία που θα χρησιμοποιηθούν ανήκουν κυρίως στην κατηγορία του ελεύθερου η/και ανοικτού λογισμικού

7. ΠροτεινόμενηΒιβλιογραφία

  • Τεχνητή Νοημοσύνη, Γ’ Έκδοση, Ι.Βλαχάβας, Π.Κεφαλάς, Ν. Βασιλειάδης, Φ.Κόκκορας και Η. Σακελλαρίου. Εκδόσεις Β. Γκιούρδα, 2007.
  • Τεχνητή Νοημοσύνη, μια σύγχρονη προσέγγιση, Stuart Russell & Peter Norvig (Επιμέλεια μετάφρασης: Γιάννης Ρεφανίδης), Eκδ. Κλειδάριθμος, 2004
  • An Introduction to Multi-Agent Systems, M. J. Wooldridge., John Wiley & Sons, 2nd Ed., 2009.
  • Agent Technology for e-Commerce, Fasli Maria, Wiley & Sons, Chichester, 2007.
  • Developing Intelligent Agent Systems: A Practical Guide, Lin Padgham and Michael Winikoff, John Wiley & Sons, 2004.